In de nacht van donderdag op vrijdag kwamen de eerste meldingen van problemen bij Odido. Vrijdag rond 7.30 uur was het aantal klachten bij Alle storingen het grootst, met meer dan tienduizend.

NU.nl-lezers die klant zijn bij Odido zeiden ook in het buitenland last te hebben van de storing. Ook klanten van de andere merken van het bedrijf, Ben en Simpel, maakten melding van een storing. Verschillende veiligheidsregio's kampten ook met problemen, waardoor ze tijdelijk niet bereikbaar waren. Noodnummer 112 bleef wel bereikbaar.

De oorzaak van de storing lag bij nachtelijke onderhoudswerkzaamheden aan een van de datacenters van Odido. "Toen zijn er problemen ontstaan die zich voornamelijk voordeden op het mobiele netwerk", zegt een woordvoerder tegen NU.nl. "Onze engineers hebben hard gewerkt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen."

Odido ziet nog wel een paar problemen op een deel van het radionetwerk. "De problemen zijn nog niet volledig verholpen. Maar voor een groot deel van onze klanten geldt dat zij weer gebruik kunnen maken van spraak, sms en internetdiensten via mobiel."

 

Odido heeft de laatste tijd vaker last van storingen. Halverwege juni ging het om drie verschillende storingen in drie dagen tijd. Die werden veroorzaakt door een DNS-storing, de naweeën van die storing en later ook een kabelbreuk in het mobiele netwerk. Eind juni was er opnieuw sprake van een storing..